Gastblog Willemien den Oudsten

gastblogCYD

Rechten studeren in Leiden 1975, ik was niet echt gemotiveerd. Architectuur in Delft was te hoog gegrepen.
Alles gedaan tijdens studie naast studeren, van lustrum pr commissie tot veel sport en feest.

Direct werk gevonden in de stedebouw en architectuur op planologisch advies bureau. Leuk maar energie werd uit mij gezogen.
Afgeknapt. Teken dat het anders moest. Heel anders.
Gezocht en gevonden in de ontwerp wereld.
Ootje Oxenaar, de man die onze prachtige bankbiljetten ontwierp zoals de Snip, de Zonnebloem en de Vuurtoren, zag wel wat in mijn talent als vormgever.
En zo was ik ineens design manager bij Kunst & Vormgeving bij toenmalige PTT, waar de ontwerpers in de rij stonden om te mogen werken, ik wist van niets.

Iets creëren, met mijn handen werken was belangrijk.
Mr titel niet weggegooid, komt altijd goed van pas.
Netwerk opgebouwd met alle grote design studios en top ontwerpers en met Ootje mee naar Delft wanneer hij college gaf.

Tijd om voor mijzelf te beginnen.
Directeur en werkster van je eigen bedrijf zijn.
Dat viel niet mee, vond mijn weg.
Gedrevenheid en passie genoeg.
Acquireren nooit leuk gevonden.
Ik wilde mooie dingen maken en dat deed ik.
Boekomslag van gewapend glas, gebonden met singelband.
Aan de drukpers staan bij drukkerij Rosbeek, prachtige leermomenten.

gal-post767

Nee, met de kunstacademie had ik niets, ik ben geen kunstenaar.
Ik ben entrepreneur en ontwerper, toevallig met verstand van auteurs- en intellectueel eigendomsrecht. Handig.

Klanten in Nederland weten en begrijpen het belang van goed ontwerp.
Wij zijn bevoorrecht en omgeven door design en kleur, dat hielp enorm en maakte praten met opdrachtgevers makkelijk.

Altijd gecombineerd met reizen in juli en augustus.
Klanten konden wel wachten, zo niet dan moesten ze maar een andere studio zoeken.
Mijn vrijheid is mijn rijkdom en weg was ik naar verre landen met rugzak in overvolle bus, andere culturen had ik nodig.
Daar deed ik inspiratie op en leerde dat delen en gastvrijheid zo belangrijk is.
Veel belangrijker dan meer opdrachten en meer inkomsten.
Onmetelijke vrijheid, ik kan niet zonder.

Keuzes maken ging vanzelf en liet mij leiden door een zorgvuldig gemaakt plan dat ik flexibel uitvoerde, maar nooit op schreef.
Stond het stoplicht op rood voor linksaf, dan ging ik rechtsaf.
Geen bedrijfsplan met cijfers en fases, nee, gewoon ongecompliceerd, logisch denken en opbouwen.

Ging naar Sudan, grenzeloze gastvrijheid.
Vijf maanden later was ik daar nog.
Twee jaar later was ik design manager bij een van de grootste bedrijven in Khartoum.
Heb het nooit bedacht en/of voorbereid, kwam op mijn weg en ben gewoon gegaan.

Tijd om naar Cairo te gaan, Nederland geen optie, ik voel me daar niet meer op mijn gemak, voelt als dictatuur van de democratie, ik moet zo veel als ik in Nederland ben.
Ik heb vrijheid nodig.
In Egypte vind ik die.
Ja, ik realiseer mij wel heel goed dat mijn vrijheden hier groter zijn dan voor de Egyptenaren.
Heb geen sociale druk, kan gaan, staan en doen wat ik wil.

In Cairo ben ik assistent prof aan the American University in Cairo, waar ik design geef aan the Departments of the Arts.
Nieuwe generatie Egyptische ontwerpers helpen naar hoger niveau, boeiend en leuk.

gal-post769gal-post768

Wil een huisje bouwen van leem met een zonnepaneel op het dak.
Voeten in de klei, handen maken de Nubische koepels en bogen.
Muren 70 cm dik, zodat het binnen natuurlijk koel blijft bij extreem warm weer.
Met hart en ziel de architectuur van Hassan Fathy bestudeerd en contacten gelegd met locals.
Prachtige lokatie gevonden in oase 95 km buiten Cairo, geknipt voor mij: water, woestijn en groen, dus alles bij elkaar.
Noorden wind uit Middellandse Zee laat ik door het huisje waaien.
Irrigatie water stroomt er langs.
Veel vogels zoals de hop, the king of the birds, om mij heen.
Aan mijn voeten een veld met zonnebloemen en knoflook.
Uitzicht over zout woestijn meer en daarna de eindeloze woestijn met prachtige bergen.

gal-post58gal-post770

Passie en momentjes van geluk als ik vis eet met de vissers, als ik klei stamp met de pottenbakkers, als ik leemstenen maak met de lokale werkmannen, als ik platte broden bak in een leem oven met de vrouwen.
Volg mijn hart, het gaat vanzelf.
De woestijn is 500 meter verderop en ik kampeer daar regelmatig, zet mijn tent op pal aan het woestijn meer en zwem, nooit gedacht dat je kan zwemmen in de woestijn.
En altijd mijn golfclubs bij mij en maak ik mijn eigen golfbaan compleet met bezem die als hole vlag dient.

gal-post763gal-post764

Bouwen van lemen huisje kreeg gaande weg een grotere omvang en een ander doel: maak er een applied research center van waar dit oude ambacht kan herleven, want het verdwijnt anders.
De lokale bevolking werkt mee en wordt empowered.
Oude techniek in nieuw jasje.
Ik voeg er hedendaagse elementen aan toe.
Voor de energie voorziening gebruik ik zonnepanelen, afvalwater wordt gefilterd door de beplanting om het huis.

gal-post761gal-post762

Veel werk, doe het met oneindig veel plezier.
Van voeten in de modder tot PayPal inbouwen in de website, die ik zelf ontwierp en bouwde.
Nu verder als team, want heb nu meer handen nodig en ook vooral verspreiding van het plan via de sociale media.
Crowdfunding is begonnen.
Donaties van New York tot Shanghai van vrienden, familie, maar ook van onbekenden.Reacties in Engels, Nederlands, Arabisch, Grieks, Hebreeuws en Chinees.

Crowdfunders rewards bijna allemaal zelf gemaakt en verstuurd vanuit Egypte over de hele wereld.

Nu weer tijd om 100 leemstenen te gaan maken.
Huis helemaal zelf ontworpen, de architect in mij die er altijd al was.
Het is hier 40 C.
Het voelt goed.
Mijn hele leven is één grote vakantie.

willemien den oudsten
designwithnature.eu
willemien op LinkedIn
video trailer 3 min
QR code Design With Nature
dutchdesigncompany.eu

gal-post759gal-post760
Altijd aan het werk, bijna altijd.
Kan ook genieten op mijn bankje, is mijn oude badkuip, in een lemen jasje.
gal-post765
6 thoughts on “Gastblog Willemien den Oudsten

  1. Recht uit het hart geschreven! We kennen elkaar al zoooo lang en met Design With Nature en in het bijzonder het project dat je gestart bent, zie ik dat al je talenten en passie bij elkaar komen! Je bent en blijft een voorbeeld voor mij in hoe het ook kan. Simpelweg je hart volgen. Echt een gevalletje “Hoe je kijkt, bepaalt wat je ziet”. liefs, Yvette

  2. Mooi verhaal Mien, het stuk over een plan volgen wat je niet kunt/wilt opschrijven herken ik! En oh, wat is het lastig (in Nederland) om op die manier te werken! Iedereen verwacht een uitgestippeld meerjarenplan, liefst met promoties etc daarin verwerkt! Als je daar een beetje vanaf wijkt krijg je de zorgen en kritiek naar je hoofd! Prachtig project waar je mee bezig bent! Ik kom graag een keer (met m’n moeder) kijken!!

    liefs Annelou
    (ja, ook eigen baas, van ‘Love Hugs and Kisses’ en ‘Positief Verdriet’)

    • Dank dear Annelou, jij bent zeer welkom op Design With Nature project. Is wel iets voor jou. In december heerlijk weer in Egypte, rond 18 C, nu beetje warm 41 C. Succes met jouw mooie bedrijfje!
      Heel veel liefs
      willemien

Geef een reactie

